Förlossningsberättelse

2012-07-21 @ 03:31:49
Börja med att i fredagen 13e va det hur lugnt som helst och jag hoppades verkligen att jag slapp och föda en fredagen den 13e och som tur pasera vi den dagen utan några problem men direkt efter 12 slaget så tyckte jag att det va himla lustig "flyttning" när jag torka mig när jag hade vart på toa. Fundera om det kunde va vattnet men sen så va det inte mycket mer med det. Prata lite med min moster om det det kunde va det men sen efter 10 min efter så vart det som att jag kissa på mig i trosorna och det borde då vart vattnet.
Jag satte mg på toa och hör hur det rinner till och från.
Ringde mormor och förlossningen och enkligen va det på gång tänkte jag:)
Mormor kom till oss för och hämta towe och när hon va här hade jag inga värkar alls och jag hade fått en tid lördag kl.12 för kontroll.
 
Lördagen kom vi in och hon trodde inte riktig på mig att det kunde va vattnet men vadå jag gick ju med handdukar mellan benen och de vart blöta till och från. Men mina värkar hade då inte kommit än.
Vi vart hemskickade och direkt när vi satte oss i bilen hem börja de komma lite små värkar.
Hemma så kom det nån värk då och då och vart blöt till och från med.
Hoppas det skulle sättas igång med värkarna men de va så oregelbudna från 20 min till 8.
Men sen vid 22 tiden börja värkarna komma mer och de vart 8-5 min oregelbundet.
Ringde in till förlossningen runt halv tolv av att jag hade börjat få så ont. Men eftersom det va oregelbundet så ville de att vi skulle va hemma än. Jag sa att jag kan försöka va hemma 30 min -1h till.
När jag la på börja det bli regelbundet på 5 min men efter 30 min börja värkarna komma på 3 min.
Ringde in efter 1 h och sa att nu har värkarna blivit starkare och de är 3 min imellan.
Fick åka in då de tyckte de va på g.
 
När vi kom in fick vi ett rum och hon bm tyckte inte jag såg så påverkad ut men när väll värken kom så gjorde det skit ont. Försökte hålla lugnet nere och efter ctg kurvan så fråga hon om jag ville duscha då jag hade så ont.
Satte mig i duschen och gud så skönt det hjälpte lite mer mot värken.
Satt i duschen 40 min och sen efter det så gick jag runt i rummet och försökte vagga när värken kom. Men nu kom värken tätt in på mig så hann inte lugna ner mig imellan. Så tommy massera hela tiden i svanken vilket hjälpte. Ringde på klockan och de tyckte lustgas kunde hjälpa mig. Stod med gåstolen och hade lustgasen i handen. Hjälpte inget skit i början så börja bli frustrerad men där efter så slog det bara till och jag kände mig helt borta. Som en riktig fylla....
4:20 har jag så ont att inte lustgasen verkar hjälpa mig så frågar efter eda då jag visste att det hjälpte med towes förlossning. Han kom in och ska ge mig eda men denna gång ligger jag ner när han ska ge och det visar sig att han inte får dit det och han sticker mig 3 ggr.
Där efter frågar han om jag kan sitta upp att vi gör sista försöket. Han råkar sticka mig 2 ggr fel och det sticker ut i benen,han kom nämligne imot mina nerver till benen. Men till slut fick han i det rätt och värken bara försvinner. Gud så skönt att de försvann, nu är man som en ny människa.
Fick kontroll över mig själv helt plötsligt och mer medveten.
Kl. 8 ville de känna och jag visa mig va öppen 5cm fortfarande vilket d tyckte att det gick lite segt. De försöker ta hål på fosterhinnan men de kommer inget vatten vilket då inser att jag tala sanning om att mitt vatten har sipprat. De sätter på electron på bebisens huvud.
8,28 de tycker inte det händer nåt och mina värkar bara avtog så de ville sätta värkstimulerande dropp på mig.
09,34 börjar jag få krystvärkar och de tror inte att jag kan ha öppnat mig från 5 cm tills 10 på så kort tid så blir undersökt. Visar sig att det är på g att krysta säger de.
09,49 föddes en liten pojke på 50 cm 3100g
 
Det gick undan i slutet och jag slapp och sy då jag inte hade några bristningar alls. Så himla underbart men så jobbigt det va och krysta. Med towe va allt så lätt när krystvärken kom men med denna sa de att huvudet kom fram varje gång jag krysta men sen åkte det tillbaxs när jag sluta och krysta vilket gjode att det tog lite tid.
 
13:09 Hamna jag och sonen på speciall bb pga av mitt graviditetsdieabetes. Han hade lågt blodsocker i 2 dagar men där efter hamna det rätt. Men fick ligga kvar i 4 dagar pga av att han skulle äta mer och jag skulle lära honom äta i kopp då de mata honom var 3e h. Sen att jag skulle få igång min ammning och bröstmjölk. Men nu har det kommit igång och kan lätt pumpa ut 120ml vilket räcker till 2 måltider. Brukar ge från brösten och även i flaska här vilket är skönt att kunna variera. Dessutom får pappa tommy och towe chansen att va delaktig i matningen med.
 
Våran son kommer heta Daniel Lars Eriksson Matalalampi
 
Vi tog mellannamnet lars då tommys pappa heter det och så har tommy det även i sitt namn. 
Men så heter ju min pappa lars oxå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback