Tvätt

2011-03-02 @ 08:24:41
Hej hej alla nyfikna bloggare jag vet att det finns några st som inte kan låta bli och läsa bloggen:P
Tvättar för fulla muggar här hemma så tvättkorgen kan bli tom någon gång...
Ni vet väll hur det kan va?:P Speciellt när man har barn.

Towe ska till dagis en stund lite senare så jag hinner sova nån h innan jobbet sen blir det och åka och hämta towe på dagis sen åka och jobba pass kl.15-24.

 
Har annars kollat lite på nätet om barn och hitta en intressant artikel och delar med mig av denna jag hitta:

Förr eller senare kommer någon annan att behöva ta hand om ditt barn. Kanske för att du och din partner behöver få lite tid för varandra eller för att arbetsliv och privatliv krockar. Hur gammalt måste barnet vara? Hur länge kan vi vara borta? Hur hittar jag en bra barnvakt? Vi har svaren.

Att använda familj och vänner

Det brukar vara både tryggt och enkelt om en släkting eller nära vän kan passa barnet. Mor- och farföräldrar brukar tycka om att passa barnbarnen. Men tänk på att det lätt kan bli ett ”heltidsjobb” för dem om de har många barnbarn. Ett äldre syskon kan också passa barnet om hon eller han vill det men det får inte bli en tråkig plikt. Syskonet bör vara minst tolv till 14 år gammalt för att kunna ta det ansvar som krävs. Om barnet ska lämnas över natten bör barnvakten vara äldre. Kanske kan du och dina vänner komma överens om att passa varandras barn när det behövs.

Tecken på en dålig barnvakt

Om du känner igen någon eller några av punkterna nedan föreslår vi att du byter barnvakt.

  • Han eller hon verkar inte lyssna eller verkar ointresserad av dina instruktioner och önskemål.
  • Han eller hon kommer ofta för sent eller avbokar i sista sekunden.
  • Barnet visar tydliga tecken på att inte vilja vara med personen. Tänk på att det också kan bero på barnet inte vill bli lämnat.
  • Barnet känns inte igen. Det blir plötsligt klängigt, tillbakadraget eller vaknar skräckslaget om nätterna. Tänk på att det också kan bero på oro för att ni ska lämna det.
  • Barnet råkar ofta ut för små olyckor. Det tyder på bristande uppmärksamhet.
  • Han eller hon bjuder in kompisar utan er vetskap och samtycke.
  • Han eller hon anländer ofta trött. En trött barnvakt är inte bra för barnet.


jag anser att så länge towe tycker det är kul med barnvakt så är det inget fel med det men vad anser ni?
Vissa kanse inte unnar sig huvudtaget eller huvudtaget får barnvakt och vill ha det ändå, anlitar ni då barnvakt?
Alla är olika föräldrar och inget är fel tycker jag då alla har olika levnadssätt och olika jobba som kanse hindrar att man behöver barnvakt.

 


Kommentarer

Postat av: anna

hoppas du får många som kommenterar på detta inlägg. skulle va roligt o läsa hur andra gör ;)



själv tycker ja att så länge barnet/barnen mår bra o har de bra där dem är så är de inget fel med barnvakt. sen kanske de inte är ok att ha de jämt. vet inte vad själv vad som är ok o lämna. hur länge o ofta.

i sommras när både ja o janne jobbade så hade ja barnvakt till teo. de felade på max 2 timmar från de att ja började jobba o janne kom hem. annars ställde mormor upp o tog teo.

själv känner ja att de är skönt o kunna få egentid ibland o man måste få ha de oxå för att ladda batterierna o kunna va en bra mamma. ja tänker ofta att de är ja som valt o skaffa barn så då får ja ta hand om dem men mamma brukar ta barnen om vi ska göra något. sen thea kom har mamma haft dem 1 gång eller bara någon timme.

skulle vilja få mer egentid men vill samtidigt inte belasta mamma för mycket heller då hon jobbar helg.

2011-03-02 @ 20:08:24
URL: http://tjallmoanna.blogg.se/

Postat av: Karin

Jag ser heller inget fel med barnvakt, snarare tvärtom. Barn mår bra av att komma bort lite och lära sig att vara ifrån sina föräldrar med. Cornelia hade barnvakt tidigt (ett par timmar bara) när jag o B ville ägna en stund åt varandra. Och sen hon va liten har hon fått sova över ibland hos mina föräldrar, och även hos min bror för att vänja sig. På så sätt har hon fått tilit till dem, ju oftare de träffas. Och sen har vi haft barnvakt när det krockat med jobb, eller om vi har blivit bortbjudna där det varit barnfritt. Tyvärr har vi bara min familj i närheten så utbudet av barnvakter är väldigt litet, vilket har både varit tråkigt och ställt till med problem ibland. Nu ska ju Cornelia dessutom få ett syskon vilket leder till att det blir ännu svårare att få barnvakt. Men åh vad jag längtar!

2011-03-04 @ 20:01:04
URL: http://iambafucin.blogg.se/

Postat av: Hanna

Jag håller med, så länge barnet verkar tycka att det är roligt är det ju bara bra! Nu är ju Lovelia så liten o jag ammar ju fortfarande så än har jag bara lämnat henne hos Per i några timmar..;) Men nu måste jag snart ta mig i kragen o lämna henne lite då o då (är nog mest jag som är larvig o inte vill lämna bort henne, hon skulle nog vara superglad över att ha någon annan som busar med henne). Man behöver som sagt egentid att rå om sig själv för o kunna va en bra mamma!

2011-03-14 @ 21:35:47
URL: http://smoothiechee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback