Privat blogg

2011-07-30 @ 22:11:13
Fundera ha min blogg privat att ha för vänner och folk man känner:)
Får nog bli så tror jag men finns ju nyfikna folk som kommer in och slänger in kommentar och även kolla inne på min för har ju en del besökare...

Det tåls och tänka på..

Idag skulle jag ner och handla med towe på östensson,såg att det va loppis på torget så hitta 3 kossor leksaksdjur till towe för 15:- de har hon lekt med här hemma idag.
Vart idag hemmagjord pizza, pizzadegen vart mjuk och jätte god -nästan som pannpizza botten fast mjukare.
Bjöd tommys föräldrar på mat då vi bjöd hit dem. Så va lite kul med sällskap. Men sjukt trött om dagarna så passa på och vila när towe sov sin lilla tupplur på dagen. Vädret gör en del hängig och så har man vart uppe "tidigt"  (enligt mig).

Vart på kvällen en lite promenix på löpbandet,konditionen är inte på topp!!!

Idag har jag även kollat lite på familjeliv på forumet så roligt och läsa och få ideér och även se hur folk uppfostrar sina barn.
Visa mammor vågar nog inte säga för mycket imot sina barn pga av gnäll och skrik men det kommer blir jobbigt för de föräldrarna sen. Det gäller sätta regler och uppfostring i tid innan det bli svårare för dem att acceptera regler som de fått göra innan. Men alla är ju olika.

Sen läste jag lite om potträning, tråkigt att några inte orkar lägga energi till potträning och börjar när väll någon påminner om det eller bvc. Men man kan ju inte heller tvinga på barnet men potträning kan man göra till en lek för barnet så den vill gå oftare. Towe börje med att sitta på pottan redan vid 10 mån trodde det skulle bli lätt men icke, hon fick vattenkoppor och vägra gå på pottan och sen va det inget kul längre med pottan. Vi avvakt och nu när hon va 2 år så visste hon va det va och se nu:) Hon är blöjfri och visst olyckor händer ju ibland. Hon tcker det är lite jobbigt att bajsa på toa om hon är hård i magen men då får hon stå istället upp och bajsa. Gör då inget att en annan får ta de små olyckorna bara hon vågar. Bvc börja ju prata om potträning med oss när towe va 18 månader och då tyckte jag de va sisodär om man ska ta itu med det men man känner sitt barn bäst hur man ska göra.

Sen alla barn pratar olika mycket och själv tycker jag det är viktigt att stimulera med nya ord,upptäckter och läsa böcker så hon får lära sig nåt nytt.
Nu när hon vart hemma under sommarn har hon lärt sig säga meningar med fler ord och förklara mer det är då jätte kul och höra henne prata.
Men när dagis börjar i aug är jag rätt hundra att det kommer komma nya ord fler:) Men det kan ta tid även det med. Sen har vi även tänk och sluta med sovandet på dagis då hon är så kort stund på dagis då det är bättre att hon får leka av sig. Hon sov innan 30 min på dagis men vissa dagar sover hon inget så det e så olika.

Sen har jag gått och funderat på om hon behöver ha snuttefilt, försöker lägga bort den på dan sen att hon får den när hon sover men det e ju som napp istället. Hon har då aldrig vart fäst vid napp som vart regelbundet skönt det men hon har sina fingrar i mun när hon ska sova. Men har blivit mindre med det nu har vi märkt. Men det är bra det då det inte är så bra att suga på tumme och fingrar då tänder kan växa lite fel oh att det blir överbett.
Så riktigt stolt över er som har barn med napp/snuttefilt m.m. som vet när det är dags att sluta med det. Eller ge begränsad gång. Antar att det kan va jobbigt i början några dagar att barnet skriker eller vad som helst men det går nog över. Det va samma som när towe sluta med välling då bvc sa att det är bara nåt extra att barn behöver inte det att kvällsmat som gröt eller macka eller yougurt är bättre. Towe grät och va helt hysterisk 2-3 dagar men det gick över fort.
 

Ne nu blir det duscha och glo på film. hej svejs.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback